Apró lépésekkel az Alzheimer-kór ellen

Ágnes Pöltz

2018.04.09.

Readers Digest

Néhány életmódbeli döntéssel a mindennapjait is változatosabbá teszi, emellett pedig hosszú távon még az Alzheimer-kór és más demenciák kockázatát is csökkentheti!

Cikksorozatunk első részét, benne négy hasznos tippet az Alzheimer-kór és más demenciák megelőzésére ide kattintva olvashatja!

Válassza a legszínesebbet

A pigmentek, melyek a legtöbb zöldség és gyümölcs élénk színét adják, kifejezetten gazdag antioxidáns források. A magasabb zöldségfogyasztás pedig a Chicago Health and Aging Project nagyszabású, összesen 3718 idősödő, 65 év feletti személyt vizsgáló kutatásában összefüggést mutatott a lassabb kognitív hanyatlással. Ugyan minden résztvevő alacsonyabb pontszámot ért el a kognitív teszteken a kutatássorozat végén, mint az elején - ám azok, akik naponta legalább négy adag zöldséget elfogyasztottak, 4 százalékkal lassabb hanyatlást mutattak a képességeikben mint azok, akik napi egy adagnál is kevesebb zöldséget ettek meg.

Masszíroztasson

Egy a Miami Egyetem berkeiben készült felmérés szerint a masszázs segíthet a kortizol nevű stresszhormon szintjének alacsonyan tartásában, miközben megemeli a pozitív érzelmekkel összefüggő agyi vegyületeket.

Áztassa be a krumplit főzés előtt

A burgonyában ugyanis egy olyan, aszparagin nevű aminosav található, mely magas hő hatására akrilamiddá, egy neurotoxinná változik. Az akrilamid az idegsejtjeink végéhez kötődve megnehezíti a sejtek közötti kommunikációt. A víz azonban védőburkot képez az aszparagin köré, ezért a főzés előtti 15-30 perces áztatás megakadályozhatja, hogy akrilamiddá alakuljon. Főzés előtt öntsük le a vizet és törölgessük szárazra a zöldséget.

Iratkozzon be egy nevetőklubba

És ez nem vicc: Amerikában már igen elterjedtek (és Magyarországon is előfordulnak) a nevetőklubok, melyeket „okleveles kacagáskarnagyok” - gyakran pszichológusok, terapeuták, pszichiáterek – tartanak, akik a nevetés gyógyító hatásával kapcsolatban is képzettek. Ezek az alkalmak segíthetnek másokkal kapcsolatba kerülni, miközben még egy jót is nevetünk. A hahotaklub.hu honlapon megnézheti, van-e a közelében nevetőklub, illetve léteznek már Skype-os közösségek is. Egy jó, hasi nevetés olyan kémiai reakciót hoz létre, ami javítja a hangulatunkat, csökkenti a fájdalmakat és a stresszt, segít a vérnyomás karban tartásában és javítja az immunrendszer működését. A humorterápia eredményes lehet az Alzheimer-kóros vagy más demenciában szenvedő betegek agitációjának csökkentésében is. Azok az idősotthonban lakó emberek, akiket heti egy alkalommal két órán át bohócok szórakoztattak, kimutathatóan kevesebb agressziót és agitációt mutattak. Még két héttel azt követően is, hogy az idősek otthona már nem hívta el a bohócot, ez a pozitív hatás továbbra is megfigyelhető volt.

A cikksorozat folytatódik, további hasznos tippekkel az Alzheimer-kór mindennapos megelőzésére!